Mediearbeid
En viktig del av det å drive politisk påvirkningsarbeid er å få ut budskapet til politikere og andre interessenter. Vi må si noe om hva som er kan bli bedre og hvorfor. Derfor oppfordres alle lokallag til å være aktive, både i lokalpressa med leserinnlegg og kronikker, men ikke minst på sosiale medier.
Kronikker og leserinnlegg
Kronikker og leserinnlegg trenger ikke være lange for å komme på trykk, men at den omtaler en sak som er interessant for allmennheten. Det er vanlig å skrive med fallende viktighet, slik at leseren med en gang forstår hva kronikken eller leserinnlegget handler om og får med seg det viktigste poenget.
Her er et utkast til et leserinnlegg om friskliv som kan tilpasses og sendes til din lokalavis.
Sosiale medier
Det er viktig å være tilstede på sosiale medier. Mye av den offentlige debatten foregår der. Her er noen hete tips til hvordan du bedre når ut med din lokallagsside på facebook:
- Opprett en «side» for lokallaget. Generelt kan man si at en gruppe er for intern kommunikasjon mens en side er for offentlig kommunikasjon. Innlegg fra en side får en avsender (lokallaget) og innlegg derfra kan deles av andre privatpersoner.
- Når du har opprettet en side, så må du invitere venner og bekjente til like siden. Få alle andre i lokallaget til å gjøre det samme.
- Inviter lokale politikere, samarbeidsorganisasjoner og andre relevante personer i kommunen til å like siden.
- Prøv å legge ut saker mer eller mindre regelmessig, men sakene som legges ut burde ha offentlig interesse. Dersom du ikke har egne saker å legge ut kan du dele et av innleggene som NRF sentralt har delt den siste uka. Vær ambisiøs men realistisk når du setter en målsetting for antall innlegg. Et innlegg i uka er nok.
Det er laget en egen NRF-skolemodul om politisk kommunikasjon som du kan gjennomføre. Les mer her.