Kurset organiseres på følgende måte
Kurset er delt inn i 5 deler. Før selve instruktørkurset begynner, skal deltageren fullføre en e-læring om kroppens oppbygning og funksjon. Den ligger under del 1.A-E
E-læringen består av korte videoer som beskriver hvordan kroppen er bygd opp av ulike systemer som fungerer sammen. I tillegg til video, er det lagt med tekster om hvert tema og en liten «prøve» på slutten med spørsmål fra innholdet. Det er ingen grense på hvor mange ganger du tar prøven, men du må ha minst 75% riktig.
Selve instruktørkurset der det skjer fysisk undervisning på nett. Kurslærer/instruktør har undervisning med presentasjoner der deltager kan chatte eller sende inn spørsmål underveis.
Alle deltagerne får tilgang på kursdokumentasjon i form av teoriheftet til kroppens oppbygning og funksjon, relevante presentasjoner og andre hjelpemidler en egen mappe. Innholdet blir tilgjengelig ca 6 uker før kursstart.
Del 1 – E-læring (a-e)
E-læring om kroppens oppbygning og funksjon. Det er 5 videoer, der 1 video er innføring i treningslære og 4 videoer er læren om kroppen (skjelettsystemet, muskelsystemet, hormonsystemet, nervesystemet og sirkulasjonssystemet (hjerte-kar). Deltager tilpasser selv hvor lang tid en ønsker å bruke på e-læringen.
E-læring blir tilgjengelig ca 6 uker før kursstart. Undervisningsmaterialet/PowerPoint presentasjoner, timeplan/program sendes ut uken før kurset.
Del 2 – Undervisning (undervisning på nett med lærer)
Del 2 av kurset er på ca 7-8 timer på en helgedag, med godt innlagt lunsjpause på minst en time midt på dagen. Her vil ansvarlig kursleder undervise i treningslære, instruktørrollen, øktplan og noe diagnosespesifikk trening. Det er gode muligheter for å stille spørsmål, og deltager får små oppgaver underveis. Her er målet at deltageren får nok verktøy til å være litt forberedt til praksis.
Del 3 – Praksis (praksis i eget lokallag)
Del 3 av kurset skal deltager selv ha praksis i sitt lokallag/fylke. Deltageren velger selv hvilken måte denne praksisen gjennomføres, enten om det er aktiviteter i vann eller på land. Dersom en sliter med å finne sted og mulighet for å ha praksis, er det en fin mulighet for deltageren å lage en kort video der de filmer sin egen praksis (instruerer kamera) og sender dette inn til kurslærer.
Praksisen er på 3 uker, der vi oppfordrer deltager til å ha mellom 1-5 praktiske gjennomføringer. Hva deltageren velger å instruere i, er fritt frem å bestemme selv, så lenge det instrueres andre i trening og aktivitet. Som praksis vil det imellom undervisningene legge til rette for at du selv kan ha praksis i ditt lokallag. Det betyr at du som deltager planlegger ca 5-10 minutter med trening du skal lede andre personer i trening/aktivitet der deltager har fullt ansvar for instruksjon.
Del 4 – Undervisning (undervisning på nett med lærer)
Del 4 av kurset er på ca 7-8 timer på en helgedag, med godt innlagt lunsjpause på minst en time midt på dagen. Her vi ansvarlig kursleder undervise i de resterende temaene, med god mulighet for å stille spørsmål, og små oppgaver underveis. Det vil også være fokus på praksis og hjemmeoppgaven. Her er målet at deltageren får nok verktøy til å lage en egen øktplan.
Del 5 -Hjemmeoppgave (levere en øktplan)
Hjemmeoppgaven er en innlevering der deltageren lager en øktplan for vann eller på land på minst 45 minutter og maks 60 minutter. Øktplanen skal inneholde visse kriterier (oppvarming, hoveddel, avslutning, målet for økta med mer). Det er ikke karakter eller vurdering som bestått eller ikke bestått på oppgaven, men man må levere inn en øktplan for å bli godkjent instruktør. Innlevering av øktplanen fungerer som en kvalitetssikring på at innholdet er godt nok og at utdanningen og hver enkelt deltager for en detaljert tilbakemelding slik at hver enkelt kan lære.
Ta kontakt for mer informasjon
Ole-Martin Wold – ow@revmatiker.no